יום ראשון, 26 בינואר 2014

השתתפות בשיח שולחן עגול- למידה משמעותית


בחודש אוקטובר הוזמנתי למפגש עם הגברת עמליה חיימוביץ מנהלת המחוז להשתתף במפגש
שולחן עגול- למידה משמעותית במכון דודיסון ברחובות.

במפגש נכחו 6 מורות מבתי ספר יסודיים באזור יהוד –מונוסון מתחומי דעת שונים בלמידה בבית הספר ויועצת אחת.
חשוב לציין זאת  כי מורות אלו העוסקות בתחומי הדעת השונים תרמו כל אחד מההיבט המקצועי שלה לשיח הפדגוגי סביב השולחן העגול.
בשיח נשאלו שאלות על הכנת חומרי הלמידה לתלמידים- מי מכין ? הכנה בצוות ? הכנה של מורה לבד ?
האם חושבים על התלמידים מולנו בהכנת שיעור ?
שאלות אלו נשאלו כדי לחדד את חשיבות השיח הפדגוגי הצוותי בבית הספר ותרומתו ללמידה.
חשיבות רבה לתכנון חומרי הלמידה בראיית תוכנית הלימודים, התלמידים בכיתתנו.
בהמשך קיבלנו דף תכנון שיעור מיטבי ותמליל סרט צפייה בשיעור עברית  בכיתה ד'.

קירות הכיתה במכון דוידסון שידרו למידה וצפייה בעמיתים. קראתי מידע זה, השתתפתי בשיח המעניין ו... חשבתי על המהלכים הבאים בביה"ס כחלק מתפקידיי כרכזת תקשוב וחינוך לשוני.
מתוך שיח זה יצאתי לבית הספר ובדרכי ניסיתי לחשוב על מהלך משמעותי לקידום שיח פדגוגי בית ספרי.
צפייה בעמיתים,למידת עמיתים היעד שקבעתי ביחד עם מנהלת ביה"ס.

משתפת במידע החשוב על למידת עמיתים בתהליכי פיתוח מקצועי-

"אנו מאמינים כי צפייה בעמיתים היא אחת הדרכים לצמצום הפער בין הנלמד בתצורות הפיתוח המקצועי, לבין היישום בשדה ההוראה, בבתי הספר ובגני הילדים.
למידת עמיתים באמצעות צפייה בשיעורים, תקדם את השיח הפדגוגי ואת איכות ההוראה.
עובד ההוראה הפועל כמנהיג פדגוגי, מבין את חשיבות הרפלקציה בצפיית עמיתים, ומיישם את תהליכי התצפית והשיח,המכוונים לשיפור מעשה ההוראה.
בתי הספר שבהם מתקיימים תהליכי תצפית ושיח פדגוגי כחלק משגרת עבודה,עשירים בהזדמנויות חינוכיות, מרחיבים את רפרטואר התנהגויות ההוראה, מעלים את תחושת המסוגלות  העצמית של מורים ואת איכות ההוראה.
למידה וצפיית עמיתים= אמון ושקיפות, אמפתיה, תחושת ביטחון ומוגנות, ידע פדגוגי.,


מתחילים ליישם ..
קובעים שכבות גיל לצפיה, תכנון מורות במערכת שיתפנו לצפייה ולמשוב ומתחילים ...
ומה עם שיתוף הפעולה ?
בתחילה.. תכנון וארגון לא פשוטים, רצון למעורבות בתהליך לא גבוה אך מה שחשוב הוא "להיות שם", עם המורות, בשיח האישי בתחילה ובשיח הצוותי בהמשך. כיצד ?
מורה בכיתה ג' שהוזמנו אליה חשבה על שיח טיעוני עם התלמידים בנושא שבחרה. מתוך שיח עימה מיקדנו את נושא השיעור,בהתאם לזמן, מועד למידת הנושא וההקשר לתלמידים.
במהלך השיחה ראיתי כי ההיענות השתפרה,  השיח תרם לחשיבה, לתכנון ולביצוע ביום השיעור.
התלמידים דנו, טענו, הביעו דעתם. שוחחו בשפה ובהמשגה המילולית התואמת את השיח הטיעוני וכמובן ידעו לקשר לעולמם ולנושא זכויות הילד הנידון באותו חודש.

לאחר מפגש משוב צוותי,מחנכת הכיתה נתרמה ממשוב מדריכת חינוך לשוני, צוות המורות ואנוכי .
בחודש הקרוב נצפה מורות משכבה אחרת בשיעור נוסף כולל שיח משוב צוותי חשוב ומקדם וכך נמשיך  לשכבות נוספות בשאיפה לקדם את למידת העמיתים, צפיית העמיתים לקידום שיח פדגוגי, איכות ההוראה, חשיבות הרפלקציה בצפיית עמיתים תוך קידום ושיפור אמון ושקיפות, אמפתיה, תחושת ביטחון ומוגנות, ידע פדגוגי.

וכיצד נושא זה מתחבר לתקשוב ?

ראשית, עצם הצפייה בשיעורים כמו בשיח הפדגוגי מתקשרים לטכנולוגיה, לשותפות כמו בשיח "השולחן העגול".


בנוסף, נוכל ללמוד המון מלמידה בשיעורים סינכרוניים, שיעורים מצולמים,שיח סינכרוני, שיתוף בבנית משימות מתוקשבות, הצלחות תלמידים במשימות, אתגרים בערים שונות בארץ ובחו"ל כולל תהליכי חקר, יישומים מעניינים לתהליכי הוראה-למידה.
בדרך זו נצליח לקדם את מקצועיותנו כמורים,נשפר ונגוון את דרכי ההוראה.

התמונה מתוך :http://edbean.com/session-010-marshmellow-tower-building-your-team/



מקורות:
-מידע מחדר מכון דודידסון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה