יום שני, 18 במרץ 2013

השפעת האלימות במשחקי המחשב על ילדים

         
בקורס רשתות חברתיות ומשחקי רשת נידונו מקרי האלימות המתרחשים ומתגברים בעקבות משחקי הרשת.
ד"ר רויטל סלע-שיוביץ, ראש המכון לחינוך  בלתי פורמאלי  במכללה לחינוך  ע"ש דוד ילין, מרצה במכון לקרימינולוגיה באוניברסיטה העברית ,מציינת את משמעות משחקי המחשב בשעות הפנאי כרכיב דומיננטי לילדים ולנוער.
לצד ההצלחה הכלכלית מסחרית בתחום המשחקי רשת והזמן הרב בו מקדישים הילדים והנוער במשחקי הרשת ניכרת השפעה רבה של חשיפה לאלימות במשחקי מחשב אלימים וחשיפה לאלימות ברשת היא השפעה מצטברת. כך שמתוצאות מחקרים קיים מתאם חיובי בין רמת תוקפנות הפרט לבין העדפת המשחקים האלימים.

במאמר זה מציגה ד"ר רויטל סלע-שיוביץ כי רמת המודעות נמוכה עדיין בקרב הורים להשפעות המזיקות של החשיפה למשחקי אלימות.
במשחקי המחשב השחקן אקטיבי ואלים כדי לנצח ומכאן השחקן הופך לאלים אקטיבית במציאות.התגובות התוקפניות באמצעות המשחק והשפעתן במציאות הם בעלי עוצמה גבוהה יותר מאשר החשיפה לאלימות בטלוויזיה.למשחקים אלו השפעה על מצבו הרגשי של השחקן ורמת התוקפנות והחרדה גבוהה.

כיצד ניתן להתמודד עם השפעות אלו?

החברה יכולה להשפיע במידה חלקית אך אנו ההורים צריכים לפתח יכולת פיקוח והשפעה חשובה ומשמעותית בקביעת דפוסי המשחק ועיקביות בתהליכי הפיקוח על סוגי המשחק ומשך הזמן שהילדים יכולים לשחק .
נוכחות פיזית של ההורים בזמן משחק וחינוך הילדים בהבחנה בין אלימות באמצעי התקשורת בכלל לבין משחקי המחשב והאלימות במציאות והתוצאות השליליות שלה.
כמו כן, בחברה חשוב מאוד להגביר מודעות לנזקים בהתפתחות הילד מחשיפה מתמשכת לאלימות במשחקי מחשב .


כפי שאנו מחנכים את ילדינו ותלמידינו להתנהל נבון ונכון ברשת כך נעלה את המודעות והפיקוח שלנו למשחקי רשת אלימים נהיה ערים, מעורבים, שותפים ומתעניינים במשחקים ובהשפעותיהם על ילדינו .
ככל שנקפיד על התנהלות נבונה ברשת ונעלה מודעות ופיקוח ונגלה מעורבות ושותפות בקרב הילדים המשחקים כך חשוב גם לסייע לתלמידינו בארגון זמן נכון בעיקר בחיים סביב הטכנולוגיה ונגלה מעורבות ושותפות בתהליכי הלמידה שלהם בתחומי הדעת השונים בבית הספר בצורה הנבונה , היעילה והמקדמת. מעורבות זו תגרום הנעה לימודית ותמנע השפעות שליליות מתחום משחקים אלימים ותסייע לקידום ערכים חשובים.




מקורות:

- סלע-שיוביץ, ר' (2006). השפעת האלימות במשחקי המחשב על ילדים, במכללה , 18: 161-173  

יום ראשון, 17 במרץ 2013

בלוג למידה -משפר ומקדם ?



בתפקידיי כרכזת חינוך לשוני ומדריכת אשכול תקשוב ויישום החינוך הלשוני בשילוב התקשוב אני נחשפת יותר ויותר לשימושי הכתיבה, עידוד וקידום הכתיבה בסביבה המתוקשבת.
הבלוג כיומן רשת בתרבות האינטרנט, חושף בפניי את הצורך המתקדם בקידום הכתיבה: כתיבת חוויות, חדשות ומאמרים לקריאה של הגולשים ותגובת קוראים.

ככותבת הרשומה הראשונה בנושא הבלוג -משפר ומקדם ? קראתי מידע מקיף, השקעתי מחשבה רבה הן בתוכן הרשומה והן בתהליכי הכתיבה . כתבתי שוב ושוב והייתי עדה להשבחת הכתיבה האישית כבר מהרשומה הראשונה ועד הרשומה המפורסמת.
אני עדה לקידום הכתיבה בקרב תלמידים בעבודתי כמורה לחינוך לשוני וכעת נחשפת לתהליך זה באופן אישי.
לאחר כתיבת הרשומה הזו קידמתי כתיבתי ותחומי עניין נוספים מופיעים בבלוג וימשיכו להתפרסם בו .


מקריאת בלוגים ברשת אני עדה לבלוגים של אנשי עסקים,פוליטיקאים,יוצרים ,אנשי אקדמיה ,סופרים כך שתופעת כתיבת בלוג מתחזקת ומבטאת "קול אישי" משמעותי.

הדיאלוג החינוכי אף הוא מקבל ביטוי משמעותי בכתיבה בבלוגים. מאפיין שחשוב,כדאי לבחון אותו בקרב תלמידינו.

במאמרו של גו'רס סימנס (2007) בא לידי ביטוי הדיאלוג החינוכי. מדובר במציאות שבה המורה או המרצה שולט בכל התהליך וקובע את הכללים.הלומד מגיב על סמך פרמטרים שנקבעו ע"י המורה כך שלתלמיד אין אפשרות לחופש ביטוי וסקרנות.אי לכך, בלוגים יכולים לחולל שינוי בדינאמיקה של הדיאלוג החינוכי,בפוטנציאל ובהעמקה של הדיאלוג החינוכי.קולו של התלמיד ,ביטוי אישי שלו והעצמת תלמידים ברמות שונות באים לידי ביטוי בעוצמה חזקה יותר ובשתי אינטראקציות בכתיבת בלוג:


אינטראקציה ישירה: גם כותב הבלוג וגם הקוראים יכולים להגיב ולהעיר באופן חופשי.

אינטראקציה מקבילה: כותב הבלוג יכול ליצור אינטראקציה עם כותבי בלוגים אחרים ע"י התייחסות ביומן שלו,הבלוג שלו. בצורה זו נוצר דו-שיח מקביל בין כמה כותבים.


תלמידים יֵדְעוּ לכבד,להתייחס לדעות ולעמדות אחרים ?! כלומר, הערכים הנלמדים בכיתות הלימוד יבואו לידי ביטוי גם בלמידה ברשת,בכתיבת בלוג תוך דגש על שיח מעמיק ,תיעוד תגובות והעשרת הידע והלמידה השיתופית בבלוג כמעצימה ,מסקרנת ומרחיבה התעניינות בנושאים נלמדים.

על סמך ויגוצקי (1978) אנו יודעים שגם בסביבה ממוחשבת מתפתחת אישיותו של הילד מתפתחת קודם כל מתוך האינטראקציה הבינאישית. רק לאחר שהפעילות החברתית הטמיעה ידע או מיומנות מסויימים הם יכולים להיות מוטמעים גם ברמת האינדיבידואל. הבלוגים מאפשרים גם אינטראקציה בינאישית וגם פיתוח  מיומנות של כתיבה אישית . (פורטל  מס"ע)


הן בסרטון המוצג ניתן לצפות בכל יתרונות הבלוג הלימודי: שיתוף בקבצים,מדיות שונות,כתיבות,תגובות ועוד...
אכן, נראה כי התלמידים יגלו עניין רב יותר בכתיבת בלוגים,יקדמו את הדיאלוג החינוכי המכבד ואופן כתיבתם לפי הז'אנרים הנלמדים ובהתאם לדרישות וסטנדרטים החינוך הלשוני ? נושא מעניין שחשוב לחקור אותו.

מקריאת סקירה נאותה עולות בי המחשבות לחקור את הבלוג כאמצעי לקידום תהליכי כתיבה בקרב סטודנטים,תלמידים בביה"ס יסודי תוך מעקב אחר תהליכי הכתיבה ומתן כלים מסייעים,פיגומים לקידום כתיבה. אתגר מעניין ?!