יום שני, 6 במאי 2013

כתיבה בסביבה מתוקשבת

         

הכתיבה איננה דיבור על נייר. הכתיבה מארגנת את המחשבה (ודרך הכתיבה אנחנו לומדים לדבר,ולחשוב, בצורה מאורגנת יותר).מספרו של ולטר אונג orality and literacy.


המחקרים שנערכו עד כה לגבי כתיבה בסביבה ממוחשבת התמקדו יותר בכתיבה בסביבה ממוחשבת של מעבדי תמלילים ופחות בכתיבה בסביבת אינטרנט. מחקר החלוץ של   Daiute,1983) ) מצא כי הכתיבה מיסודה היא תהליך איטי והמעבר של לומדים לכתיבה בסביבת מעבדי תמלילים עם מחשבים הקלה רבות על הלומדים בפיתוח הכתיבה. (Daiute,1983).


ניתוח-העל של מחקרים אקדמאיים שהתפרסמו בנושא כתיבה במחשבים וסביבה ממוחשבת  A  meta-analysis of studies 1992-2002)   ) מצביע על כך כי יש התקדמות בכתיבה בסביבה הממוחשבת בשנים האחרונות , אם כי ההתקדמות היא יותר כמותית ולא בהכרח איכותית.  כלומר, הכתיבה שהייתה תמיד תהליך איטי ומייגע באוניברסיטאות ובבתי ספר הפכה ליותר זורמת ופחות מייגעת מנקודת הראות של התלמיד או הסטודנט. Amie Goldberg, Michael Russell & Abigail Cook, 2002)).


מחקרים כמו ה-Stanford Study of Writing, או של Becta מצביעים על כך שהסביבה הדיגיטאלית דווקא מעודדת  את הכתיבה.  


במהלך עבודתי כמורה לחינוך לשוני הובלתי קבוצת תלמידים בכתיבת עיתון מקוון .




נוכחתי לדעת כי :


  • הכתיבה בסביבה המתוקשבת מהווה בפני התלמיד מרחב מתוקשב הנתון בשליטתו ומאפשר לו להתבטא ע"י כתיבת כתבות,חוויות .. בצורה גמישה ויצירתית.



  •  הכתיבה בעיתון איפשרה כתיבת רעיונות  שנבנו באופן הדרגתי וחשיפתם לאחרים.



  •  התלמידים גילו מוטיבציה רבה לכתיבה בעיתון המקוון.
  • אינטראקציה מורה- תלמיד – במרחב המתוקשב האינטראקציה היא תהליכית ומעניינת. תלמידים מודעים לכך שתוצר הכתיבה שלהם יפורסם והם משקיעים יותר בניסוח,במידת הפירוט ,היצירתיות והעיצוב.

  • תפקידי כמורה היה לתווך, לסייע ולהדריך אותם בתהליכי הכתיבה וכללי הניסוח והכתיבה.

בעבודתי כמורה לחינוך לשוני אני עדה כי ההוראה הניתנת לתלמידים לכתוב במעבד תמלילים לבצע את פעולת השמירה , לשלוח במייל למורה למטרת הצגה בכיתה (באישור התלמיד כמובן) לשם הדגמה של כתיבת סוגה מסויימת המקדמת תהליכי טיוט ,נראה כי תלמידים מגלים מוטיבציה לקידום הכתיבה יותר מכתיבה במחברת.

כתיבה זו מקלה על תהליכי כתיבה הכוללים הוספה, מחיקה ,ארגון המידע ועיצוב.

סביבת הלמידה הופכת את המשימה למהנה ואפקטיבית. כמו כן, היא מאפשרת דיאלוג מתמשך סביב הסוגה , לא רק בין המורה לבין התלמיד, אלא גם בין התלמידים לבין עצמם. התלמידים נחשפים למגוון סוגי כתיבות, מתרשמים מן הכתיבות שכתבו חבריהם.

התוצרים המפורסמים מעידים על תהליכי כתיבה ומעניקים לתלמידים עידוד וביטחון להמשך כתיבה בסביבה מתוקשבת.
Writing : Books, papyrus with feather pen and ink pot. Isolated on white background.










מקורות:




                      

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה